fredag 28 maj 2010

Hoppsan

"En invasion av människor väntas till Stockholm under det kungliga bröllopet och polisens satsning är en av de största i landet på många år. Även transportföretagen har förberett sig för den anstormning av resenärer som väntas till huvudstaden. Många har ordnat specialinsatta turer. Men nu, tre veckor före bröllopet, ser resultatet ut att bli en besvikelse." Dagens Nyheter 28/5

Jag tänkte på en sak, var det inte så att alla flaggviftande rojalister var överlyckliga. Stockholms stad skulle tjäna miljoner och åter miljoner på sommarens bröllop, en folkfest utan like som skulle kommas ihåg i eoner.

Det som förhoppningsvis blir ett stort bottennapp säger ändå en del om monarkin i största allmänhet. Bortsett från alla Disneyrelaterade argument om sagoprinsessor så är det "reklam för Sverige" som man som icke-rojalist alltid bemöts med. Kungens betydelse har mig veterligen aldrig någonsin utvärderats, därför saknar nyss nämnda argument all substans. Kan det vara så att bröllopsbesvikelsen är ett exempel på hur meningslös och ointressant en svensk kung är i ett internationellt perspektiv?
Om en såpass stor händelse som en framtida (förhoppningsvis inte) statschefs bröllop inte ens intresserar den egna befolkningen varför kan man då ens hoppas att det svenska kungahuset genererar någon form av intresse utomlands?

Trots ett bombardemang av nukleära proportioner från Stockholms Stad med sitt Love Week eller vad det nu heter, tv4 med sitt familjen Bernadotte för att nämna några få verkar det som om folk inte bryr sig. Jag frågar mig varför, kan det vara så att produkten inte är tillräckligt intressant?

Oavsett hur mycket pengar som satsas på reklam så tvivlar jag på att en marknadsföring av exempelvis Dumle med mögelsmak skulle vara framgångsrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar