lördag 11 september 2010

Kan ni förlåta mig Moderaterna?

Jag tänkte på en sak, eller jag kom snarare på en sak idag. Jag har varit väldigt orättvis mot Moderaterna. Moderaterna har visat sig vara Sveriges i särklass ärligaste parti och det är något som bör uppmuntras. Som från djupet av mitt hjärta, förlåt Moderaterna, jag har varit orättvis. Varför detta nu då? Jag har blivit inspirerad av en av Moderaternas fantastiska valaffischer, reklam fungerar uppenbarligen.



Moderaterna använder sig av allas vår favorithelg, löningshelgen. Nu kan förvisso denna helg ha lite olika innebörd beroende på lite olika saker men utifrån egen erfarenhet och en låt av Magnus Uggla associerar jag denna helg med en jädra massa festande. Denna koppling verkar också Moderaterna göra. Den 25:e är alltså en tid av tillfälligt välstånd och välmående där man saknar alla former av självdisciplin, kontroll, ansvarstagande (särskilt ekonomiskt sådant) samt ingen som helst långsiktighet med en nypa egoism och lite dryghet. Den 25:e efterföljs vanligtvis av ånger, fysisk och psykisk smärta samt en trasig ekonomi (talar återigen utifrån egna erfarenheter och Magnus Uggla).

Alla dessa saker kan även appliceras på den Moderata politiken, den är också egoistisk, kortsiktig och när man väl upptäcker sitt misstag är det försent att göra någonting åt det. Effekterna är redan där, precis som den tomma plånboken och nattliga sms i mobilen en grå söndag den 27:e. Moderaterna vågar visa sitt rätta ansikte, en frisk fläkt i den svenska politiken.

Så rösta inte på Moderaterna. Sveriges ärligaste parti har just förklarat att det inte är speciellt smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar